De progressieve partij VoorWaards wil een metroverbinding naar de Hoeksche Waard, die het liefste aansluit op het busstation in Heinenoord, het centrale knooppunt van het eiland. Een directe aansluiting op Rotterdam en Den Haag, is essentieel voor de leefbaarheid en toekomst van het gebied, zo stelt burgerlid Lenko Čulić.
“Een goede metroverbinding zal jongeren in staat stellen om gemakkelijk naar de stad te reizen voor hun opleiding of werk, maar ook om in het weekend uit te gaan en veilig weer thuis te komen,” aldus Čulić. “Natuurlijk moeten de busverbindingen daar vanaf Heinenoord busstation goed op aansluiten. Op dit moment sluiten ze nog niet altijd goed aan op de bussen uit Rotterdam, dus daar moet verandering in komen. Dit maakt onze regio namelijk minder aantrekkelijk voor jongeren en het beperkt hun kansen.”
Het voorstel van VoorWaards komt niet uit de lucht vallen, er is een goede reden voor. Raadslid Eline Rood wijst op een rapport van Goudappel uit 2023 waaruit blijkt dat 40% van de Hoeksche Waarders aan de noordkant buiten het eiland, dus in Rotterdam of Den Haag, werkt en dagelijks de A29 op rijdt. Het aantal personenauto’s is de laatste jaren enorm toegenomen en de bereikbaarheid van het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard is drastisch verslechterd sinds 2012. In grote delen van de
Hoeksche Waard is de bereikbaarheid met het OV met 50% of meer afgenomen. Dat blijkt uit het rapport ‘Beter Bereikbaar’ van het Planbureau voor de Leefomgeving. Dat is een verkeerde ontwikkeling.
“Naast snelle fietspaden en beter OV is een metro naar de stad een ‘must’, niet alleen voor jongeren, maar voor alle werkenden. Vroeger liepen er al tramverbindingen vanuit Rotterdam naar de Hoeksche Waard. Dat was toen heel normaal, maar we zijn er alleen maar op achteruit gegaan,” zegt Rood. Raadslid Maurice Pahladsingh vult aan dat door een metroverbinding de geplande A4-Zuid overbodig zou zijn. VoorWaards is geen voorstander van de A4 Zuid en ziet liever verbreding van de A29 en een robuust OV-netwerk. In veel gebieden is de auto nog altijd sneller dan het openbaar vervoer, zelfs tijdens de spits en dat geldt natuurlijk vooral voor landelijke gebieden. Volgens Pahladsingh kunnen we de Hoeksche Waard koploper maken in de transitie naar beter openbaar vervoer, zodat we het autogebruik en de uitstoot kunnen verminderen en een duurzamere toekomst tegemoet gaan.
VoorWaards pleit voor een sterke lobby naar het Rijk en de Metropoolregio om hier stappen te kunnen zetten. Een betere bereikbaarheid zal ook bijdragen aan een meer inclusieve samenleving, waar iedereen, ongeacht opleidingsniveau of inkomen, toegang heeft tot kansen en voorzieningen.